خاطرات جعفر دهقان از حضور در بینالحرمین تا شرط ضمن قرارداد برخی بازیگران جوان
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۵۲۳۸۲
جعفر دهقان امشب ـ چهارشنبه ـ ۱۵ مهر ماه مهمان برنامه «تشرف» بود که هر شب به صورت زنده از حرم امام رضا(ع) به روی آنتن میرود.
دهقان در این برنامه درباره عشق و ارادت به امام هشتم شیعیان گفت و افزود: مردم ما به امام رضا(ع) وابستهاند و فرقی ندارد در خانه یا اینجا با امام خود حرف میزنند و درد دل میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازیگر سریال «ایلدا» افزود: امام رضا(ع) خیلی جاها دستم را گرفتهاند. ما از بچگی شیفته ایشان بودیم. از وقتی یاد گرفتیم قسم بخوریم و حرف راست بشنویم قسم امام رضا(ع) را میخوردیم. هر وقت نیاز داشتیم جواب گرفتیم. امام رضا (ع) فقط برای من نیست. خیلی از بازیگران نسل جدید هم که ظاهرشان با ما فرق میکند عاشق امام رضا(ع) هستند. از ظاهرشان قضاوتشان نکنیم شاید آنها از من و شما به امام رضا(ع) نزدیک تر باشند. خیلی ها را دیده ام که موقع قرارداد شرط گذاشتند و گفتند روز ولادت امام رضا (ع) من حتما باید مشهد باشم.
او که از بام حرم مطهر با مردم صحبت میکرد، درباره حس و حالش در آن لحظه گفت: من هیچ وقت از چنین جایی بارگاه امام رضا (ع) را ندیده بودم وقتی لبه این پشت بام چشمم به بارگاه افتاد حالم عوض شد. از هر جا که صدایش کنی جوابت را میدهد. اما وقتی از اینجا از این روبرو نگاه میکنی حس و حال دیگری دارد. موقع اذان از دوستان پرسیدم و متوجه شدم قبله هم از اینجا دقیقا روبروی بارگاه است. تعظیم روبروی امام رضا (ع) حس و حال دیگری دارد. خیلیها التماس دعا داشتند اما نمیتوان رفت داخل ضریح و اشک ریخت از همین جا هم میتوان درد دل کرد.
این بازیگر همچنین درباره ارادتش به ائمه به ویژه امام حسین(ع) عنوان کرد: ما به همه ائمه اردات داریم فرقی ندارد، اما امام حسین (ع) سالار شهیدان است. ان شاءالله خدا نصیب کند همه کسانی که دلشان برای امام حسین (ع) پر میزند به کربلا بروند. وقتی میروی حالت عوض میشود و میگویی کاش زودتر میآمدم.
جعفر دهقان در سریال «ایلدا»دهقان با بازگو کردن خاطره سفرش به کربلا، گفت: برای سریال «یوسف پیامبر(ع)» نخست وزیر وقت عراق ما را دعوت کرد به کربلا و نجف. جای همه خالی؛ وقتی میروی خیلی حرفها داری که با آقا بزنی اما وقتی آن عظمت و شکوه را میبینی همه چیز یادت میرود می بینی داری زار زار گریه می کنی بعد بازگشت میگویی قرار بود این چیز ها را از آقا بخواهم و نتوانستم بگویم.
او افزود: دوستی بودند که خواستند برای نوهشان که دکترها گفته بودند باید عمل شود دعا کنم. زنگ زدم و گوشی را روی ضریح گذاشتم گفتم خودت بگو من نمیتوانم بگویم. بعد که برگشتم تهران یک ماه بعد نوهاش را بردند دکتر گفتند هیچ مشکلی ندارد یک عفونتی بوده که رفع شده است. اگر چیزی را از ته دل از امام حسین (ع) بخواهید امکان ندارد دست رد به سینه تان بزند.
دهقان با بیان اینکه در بینالحرمین پای آدم میلرزد و نمیداند به کدام سمت برود، بیان کرد: آدم نمیداند کدام سمت برود. با خودت می گویی اول پیش زیردست ارباب بروم بعد پیش خود ارباب بروم نمیدانی کدام سمت بروی حیران و شیدا میشوی.
بازیگر نقش «پوتیفار» در سریال «یوسف پیامبر(ع)» با یادآوری خاطرهای از جمال شورجه کارگردانی که مدتی است در بستر بیماری به سر میبرد، گفت: دو سال پیش با جمال شورجه به مشهد و زیارت امام رضا(ع) آمدیم. رفتیم که غذای حضرت بخوریم. سه نفری یک غذا را خوردیم و آقای شورجه گفتند دو غذای دیگر را ببریم بیرون به کسانی که مشتاق خوردن این غذا هستند بدهیم. آقای شورجه الان مریض هستند. از همه مردم میخواهم برای ایشان دعا کنند تا هرچه زودتر سلامتی شان را به دست بیاورند و ساخت سریال موسی(ع) را شروع کنند.
سریال «یوسف پیامبر(ع)»دهقان در پایان گفت: ان شاءالله به حق پنج تن این ویروس ریشه کن شود و تمام مریضان کرونایی و بیماران دیگر از روی تخت بلند شوند و همه حاجت روا شوند.
برنامه «تشرف» به تهیه کنندگی مجید صفری هر روز میزبان هنرمندان، خوانندگان و بازیگران است و محمدرضا حسینیان مجری برنامه با موضوع نقش امام رضا(ع) در زندگی شخصی و کاری ایشان با آنها گفتوگو می کند.
۲۵۸۲۵۸
کد خبر 1440594منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: جمال شورجه سریال ایرانی امام رضا ع امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن میشود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
بخشی از کیفیت متوسط نون خ در فصل پنجم فدای شعارهای گنجانده شده در فیلمنامه شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی را قربانی شعار میکند.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق- دنبالهسازی سریالهای موفق به تاسی از فصلبندی مجموعههای غربی، در چند سال اخیر، در سیما و شبکه نمایش خانگی باب شده است. برخلاف مجموعههای غربی که فصل سوم یک سریال با کیفیتتر از فصل اول آن است، مهمترین ویژگی ساخت سریالهای چند فصلی در ایران این است که با افزایش فصلها با یک ریزش مخاطب و افت کیفی و دراماتیک مواجه خواهیم بود.
دنباله سازی در حوزه سریال، در دورهای که تلویزیون مخاطب استانداردی داشت، تبدیل به رویه شد. با ریزش مخاطبان جعبه جادو در سالهای اخیر، ساخت سریالهای چند فصلی مجموعههایی نظیر زیرخاکی و نون خ به نتایج معکوسی منجر شد.
دست کم در دوسال گذشته هیچ کدام از مجموعههای سیما بازتابی اجتماعی و رسانهای میان مخاطبانش نداشته (نمود مرجع شبکههای اجتماعی است) و پخش متوالی دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» آخرین تیرهایی بود که در خشاب جعبه جادو قرار گرفت، اما شلیک این دو سریال به صورت متناوب نشان داد که هر دو سریال آثار مشقی و شکست خورده هستند. این شکستهای متوالی باید مورد توجه تصمیمسازان قرار گیرد و این مهم برایشان آشکار شود که حتی ساخت احتمالی پایتخت با انواع خبرسازی در جذب مخاطب تاثیری نخواهد داشت.
با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، سیمای ملی تلاش کرد با ادامه مجموعههایی که دستاوردهای ظاهری آنان به قبل از دوران تحول بازمیگردد، فاصله خود را با مخاطبان کمتر کند.
بر اساس این سیاست فصل چهارم «زیرخاکی» روی آنتن رفت و نکته جالب اینجاست که همزمان با پخش این مجموعه برنامه گفتوگو محور «زندگی پس از زندگی» بر اساس نظرسنجیهای منتشر شده از مخاطبان بیشتری برخودار بود.
همین سنجش آمار رسمی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر شده نشان میدهد، پروژه افزایش فصول سریالها در شرایط کنونی، یک پروژه شکست خورده است.این سریال برخلاف فصلهای قبلی با واکنش مثبت چندانی از سوی رسانه و واکنش درخوری در بین مردم و فضای مجازی مواجه نشد.
با این حال انتظار میرفت این شکست، با پخش سریال نونخ جبران شود که عملا «نون خ» کیفیت کمتری نسبت به فصل چهارم زیر خاکی داشت .
در فصل پنجم «نون خ» دیگر ظرافتهای گذشته در شخصیت پردازی مشهود نبود. نویسنده در نگارش فیلمنامه دچار یک سردرگمی محسوس بود و نتوانست همچون فصل اول و دوم روایتی پیوسته خلق کند.
فصل پنجم نون خ از فصل سوم آن ضعیفتر بود، چون سازندگان تصمیم داشتند، موقعیتی مشابه پایتخت 3 را در قالب سریال دیگری خلق کنند. به این ترتیب نون خ هویت مستقل خود را از دست داد و عملا از حیث دراماتیک به قهقرا رفت. عدم نبود یک قصه یکپارچه با برجسته شدن تیپ های تکراری سریال و کنایهها و شوخیهای بارها تکرار شده، به ساختار این مجموعه لطمات فراوانی زد.
تیپهایی نظیر ادریس (سیروس سپهری)، روناک (با بازی صهبا شرافتی)، عمو کاووس (با بازی ماشاالله وروایی)، سلمان (با ایفای نقش کاظم نوربخش) و روژان (با بازی هدیه بازوند) هم کارکرد کلیشهای در فصل پنجم سریال داشتند.
محمود گبرلو منتقد سینما و مجری سابق برنامه هفت درباره اشکالات اشاره شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت : چون مخاطب با نونخ از سال های گذشته ارتباط برقرار کرده، قصه را بیشتر به خاطر شخصیتها دنبال می کند. گرههای متعدد برای کشش بیشتر فیلمنامه باید وجود داشته باشد تا تماشاگر برای دنبال کردن قصه انگیزه پیدا کند. ولی گرههای فصل ۵ سطحی و دم دستی هستند.
در فصل پنجم ازدواج سلمان و شیرین، میتوانست یک اتفاق ویژه جذاب در متن سریال باشد اما مشخص نیست چرا این رویداد به خرده روایت جذابی تبدیل نشد. تنها عنصر جذابیت سریال در فصلهای متوالی این مجموعه تعارض و تقابل میان این دو شخصیت بود و ازدواج آنان منجر به از میان رفتن یکی از مایههای اصلی دراماتیک سریال شد.
قصد سازندگان بر اساس شعارهای تحول گرایان این بود که یک ایران زیبا را به تصویر بکشند اما به محض اینکه جهت سریال مسیر کرمان را با گرافیک خاصی به تصویر کشید، مسافران همران نورالدین خانزاده سروکارشان به یک طبیب معتاد به تریاک افتاد.
هر چند نمایش این وضعیت و کاراکتر طبیب، توام با کمی پردهپوشی بود، اما این بخش از سریال با اشاره به کرمان و نشان دادن یک پزشک معتاد توهینی زیرپوستی محسوب میشود.
در بخشی دیگر روایت سریال وارد شهر چابهار شد و در متن سریال تصویری وارونه از اقوام ساکن در این استان را به نمایش گذاشت. این بخش از سریال با اعتراض شدید مردم سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مواجه شد، تا افتتاحیه رسانه ملی در سال 1403 با حاشیههایی مواجه شود.
کیفیت فصل پنجم این سریال از تمامی فصلهای آن پایینتر بود و ساختار شعار زده سریال، پس از نجات کولبران نشان میداد که سازندگان سعی کردهاند برای خوشایند تحولخواهان در سیما سریالی را تولید کنند تا حجم بالایی از شعار در متن آن در قالب مونولوگ نمود داشته باشد. بخشی از کیفیت متوسط نون خ فدای همین شعارها شد و تا به صورت نمادین شاهد آثاری باشیم که سرگرمی، قربانی شعار میشود.